Trustpilot

    Parboiled Rijst

    Parboiled rijst is ongepeld geweekt, gestoomd, vervolgens gedroogd, gepeld en geslepen. Daardoor behoudt het meer vitamines en mineralen.

    1 Product


    Seen 1 of the 1 products

    Parboiled Rijst - Voorgekookte Rijst

    Gemakkelijk te koken rijst ook wel omgezette rijst oftewel voorgekookte rijst / parboiled rijst. Is rijst die gedeeltelijk in de schil is gekookt. De drie basisstappen van voorkoken zijn weken, stomen en drogen. Deze stappen maken de rijst gemakkelijker met de hand te verwerken, terwijl het ook het voedingsprofiel verbetert, de textuur verandert en het beter bestand maakt tegen snuitkevers. De behandeling wordt in veel delen van de wereld toegepast.

    Voorgekookte rijst, ook wel omgezette rijst genoemd, is een gedeeltelijk voorgekookte rijst die al een aantal jaren veel voorkomt in Aziatische en Afrikaanse landen. Voorkoken gebeurt wanneer je rijst laat weken, stomen en drogen terwijl het nog in zijn oneetbare buitenste schil zit. Hierdoor krijgt de rijst een lichtgele tint.

    Waarom is parboiled rijst gezond

    • Over het algemeen verhoogt het voorkoken van rijst de voedingswaarde van de rijst.
      Parboiled rijst is ongepeld geweekt, gestoomd, vervolgens gedroogd, gepeld en geslepen. Daardoor behoudt het meer vitamines en mineralen.

    • Verbeterde darmgezondheid
      Het zetmeel in voorgekookte rijst werkt als een prebioticum, wat betekent dat het als een soort meststof werkt en de groei van gezonde bacteriën of probiotica in je darmen stimuleert. Het hebben van de juiste balans van micro-organismen in uw darmen kan van invloed zijn op alles, van uw gezondheid tot uw humeur, dus het eten van voedsel dat prebiotica bevat, kan buitengewoon gunstig zijn voor uw algehele gezondheid.
    • Verminderde symptomen van diabetes
      Studies suggereren dat, in vergelijking met zowel witte rijst als bruine rijst, voorgekookte rijst een lagere invloed heeft op de bloedsuikerspiegel, waardoor het een veiligere keuze is voor mensen met diabetes dan andere soorten rijst. Dit kan met name het geval zijn als u overgebleven voorgekookte rijst in de koelkast bewaart en vervolgens de restjes opeet, aangezien het bewaren van voorgekookte rijst bij lage temperaturen de impact op uw bloedsuikerspiegel verder kan verminderen.

    Waar eet ik parboiled rijst mee?

    • Masoesarijst
    • Rijstsalade met vruchten
    • Mexicaanse bonenschotel
    • Idli / Idly (Rijst cake uit de Indiase keuken / Sri Lanka) 
    • Dosa (Rijst pannenkoek)
    • Kanji 

     

     

    Inloggen

    Wachtwoord vergeten?

    • Al je orders en retouren op één plek
    • Het bestelproces gaat nog sneller
    • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen

    vergelijk0

    Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »